Vrij toegankelijke online programma’s
Hoe kun je jouw onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoeften van alle leerlingen? Oefenen met de mogelijkheden om de stappen van de 1-zorgroute in te vullen op het domein van sociale en emotionele competentieontwikkeling? Hulp nodig bij het omgaan met gedragsvraagstukken, met de specifieke onderwijsbehoeften op gedrag en werkhouding van een leerling? Zoek je een passende afstemming tussen jouw onderwijs en de onderwijsbehoeften van die leerling? Het Landelijk Expertisecentrum Onderwijs en Zorg (LEOZ) biedt een open studielandschap met twee gratis webbased trainingsprogramma’s over het omgaan met verschillen. De auteurs Erik van Meersbergen en Peter de Vries zijn betrokken bij deze programma’s:
• 1-Zorgroute Sociaal Emotionele Competentie Ontwikkeling (SECO)
• Afstemmen op onderwijsbehoeften bij gedragsproblemen
In de twee programma’s zijn casussen uit het regulier basisonderwijs (Programma 1) en het speciaal basisonderwijs (Programma 2) uitgebreid gedocumenteerd en op video vastgelegd. Deze casussen worden volgens de stappen van het handelingsgericht werken gevolgd. We bieden een leeromgeving waarin de werkelijkheid uit onderwijsleersituaties gekoppeld wordt aan het eigen referentiekader van de deelnemer. Hij of zij verplaatst zich in de situatie van de leraar en doorloopt dit programma met concrete vragen en opdrachten: wat zou jij doen indien je in de schoenen stond van deze leraar?
Voor wie?
De programma’s zijn bedoeld voor iedereen die zich wil professionaliseren in het gericht en systematisch stimuleren van de sociale en emotionele competentieontwikkeling van leerlingen:
• leraren met veel praktijkervaring, die zich verder willen professionaliseren in het handelingsgericht werken volgens het systeem van de 1-zorgroute op het gebied van sociaal gedrag en emotioneel welbevinden van hun leerlingen;
• schoolteams in het regulier en speciaal (basis)onderwijs die hun huidige benadering op het gebied van de gedrags- en emotionele ontwikkeling willen stroomlijnen en verbeteren;
• schoolteams in het regulier en speciaal (basis)onderwijs die de inhoud en organisatie van hun aanpak van leerlingen met gedrags- en emotionele problematiek volgens het model van handelingsgericht werken willen optimaliseren;
• studenten van een lerarenopleiding primair onderwijs (pabo) die – onder leiding van hun docent – op de hoogte willen zijn van recente inzichten op het terrein van handelingsgericht werken / de 1-zorgroute op de sociale en emotionele competentieontwikkeling binnen passend onderwijs, en hierin ook enkele basiscompetenties willen verwerven;
• studenten van een master-opleiding Special Educational Needs of een andere masteropleiding op het gebied van (ortho)pedagogiek, onderwijskunde of ontwikkelingspsychologie;
• alle anderen die interesse hebben in de inhoud of in de mogelijkheden van deze programma’s.
De trainingsprogramma’s zijn vrij toegankelijk en volledig zelfstandig te doorlopen. Maar schoolteams of samenwerkingsverbanden waarbij de training deel uitmaakt van een invoeringstraject in de eigen praktijk, adviseren we de scholing aan te vullen met een coachingstraject. Scholingstrajecten waaraan de deelnemers zelf actief deelnemen, maar wel feedback krijgen, keuzes kunnen bediscussiëren en uitgedaagd worden om ook buiten het eigen, bekende kader oplossingen te overwegen, blijken immers het meest effectief. Voor nascholingsvragen of coaching bij implementatietrajecten ga naar ‘Loket Scholingsvragen’.