Op MBO-opleidingen is goed functionerend onderwijs onmisbaar. Docenten, begeleiders en andere professionals hebben serieus werk gemaakt om van de al langer bestaande vertrouwde zorgstructuur op basis van rugzak-financiering, een ondersteuningsstructuur te maken voor alle studenten met onderwijsbehoeften en daarop gebaseerde ondersteuningsbehoeften. Het tijdig opsporen en onderscheiden daarvan leidt binnen steeds meer opleidingen tot een preventieve en integrale aanpak door variabel samengestelde ondersteuningsteams voor de eerstelijns begeleiding. Dit vraagt om creatief denken, snel kunnen schakelen, inzetten van de beste hulpmiddelen en om soepel samenwerkende professionals.
Zoals overal in het onderwijs verschillen studenten, hun docenten en begeleiders, faciliteiten, bereikbaarheid, steunstructuren van de opleidingen, opleidingsteams en visies. Dit boek toont en bespreekt in drie hoofdstukken passend onderwijs in het middelbaar beroepsonderwijs:
– de ondersteuning van jongeren die in ontwikkeling zijn,
– de ondersteuning van docenten en begeleiders,
– de ondersteuning op het niveau van de opleiding.
In het laatste hoofdstuk presenteren de auteurs betrouwbare hulpmiddelen om passend onderwijs in het MBO uit te kunnen bouwen en onderhouden. Dit gereedschap bestaat uit een 25-tal beproefde, praktische hulpmiddelen, die ook digitaal beschikbaar zijn via de code voor in het boek.